Как да избера „ПРАВИЛНАТА“ книга за моето дете?

Виж как БЪРЗО и ЛЕСНО да избираш „ПРАВИЛНИТЕ“ книги за твоето дете!

Възрастните често са изправени пред трудността да изберат правилния детски подарък, защото искат най-доброто за децата си и трябва да решат дали да подарят „поредната вещ“, така желана от детето, но която бързо ще омръзне или стойностен подарък, който ще им остави своя „отпечатък“, ще им даде нови знания и умения.

Сред този вид стойностни подаръци се нареждат пъзели, книги и други образователни игри. Но днес, както се разбира от заглавието, ще си говорим за книги. Любовта към книгите, както към всяко друго нещо, се „събужда“ най-лесно в ранна детска възраст. Затова е важно избраните книги за децата не само да събудят любовта им към четенето, но и да я поддържат, защото дори и една „НЕправилна“ може да ги накара да не искат и да чуят повече за книги като част от предпочитаните от тях ежедневни дейности.

И, говорейки си за „правилни“ и „неправилни“ книги, ето няколко съвета как възрастните могат да помогнат на децата да открият книгитакива, които не са „твърде трудни“, но и не са „твърде лесни“, а вместо това са „точно подходящи“? “.Ето няколко съвета.

Правилото на 5-те пръста.

Съществува едно известно правило и то е правилото на 5-те пръста. Подходящо е за прилагане както за децата, така и за възрастните.
Ето някои от точките, върху които всеки възрастен е добре да помисли, особено когато избира книга за дете, а дори и за себе си или за приятел, например.

• Книгата да допада на детето (читателя).
• Да прочете втора страница.
• Да вдигне по един пръст за всяка дума, в чието значение подаряващия не е сигурен или не знае.
• Ако има пет или повече думи, които не знае, добре е да избере по-лесна книга.

Ако първите страници не са достатъчни, за да се добие представа, добре е правилото за петте пръста да бъде приложено и на други страници (поне две).

Избор подходяща книга за дете.
Прочитане на две или три страници от книгата и задаване на следните въпроси:
• Ще бъде ли лесна и забавна за четене тази книга?
• Лесно ли се разбира това, което се чете?
• Повечето думи от текста с познато значение ли са?
• При четене на глас текстът може ли да бъде прочетен гладко?
• Темата на книгата достатъчно интересна и актуална ли е спрямо възрастта и ежедневието на детето?
Ако повечето от отговорите ви са „ДА“, това ще бъде лесна книга за самостоятелно четене.

Съвети за четене на книга, заедно с дете.


Когато детето не може да прочете дадена дума, възрастният е добре да помисли как да помогне на детето. Дали ще е с обяснение на думата, заместването ѝ с по-лесна или дори асоциация със звук или позната картина би било добра алтернатива.
Когато възрастен или дете чете твърде трудна за него книга, той често пропуска важни части и моменти от нея. Ако има книга, която родителят много иска детето му да прочете, но би била трудна за възприемане, нашият съвет е малко да се изчака. Детето ще се забавлява много повече с книга, която е не само интересна, но и лесна за четене.


Според нас книгите-игри са прекрасен начин детето да може да прочете дадена книга, било то само или с помощта на родител. И най-важното – това ще е интересен за него начин. Както знаем, децата имат богато въображение и обичат да се превъплъщават в различни роли или герои, а книгата-игра ще им предостави точно тази възможност.

Повече информация за това какво представляват книгите-игри, може да бъде намерена тук: https://historicalgame.bg/2021/03/26/kakvo-e-kniga-igra-i-kak-se-igrae/

Какво е книга-игра и как се играе?

Бързото развитие на мобилните технологии ги прави все по-достъпни, дори за най-малките, а в месеците на социално дистанциране, заради пандемията от Covid-19, животът на всички преминава все по-често пред екрана на компютъра или телефона. Вече не само работим пред компютъра, но дори и децата прекарват онлайн своите училищни уроци.

Независимо от формата на книгите-игри – хартиен или дигитален – целите са едни и същи, защото при тях е най-важен урокът, който ще придадат на читателя, а не формата, под която това ще се случи.

Книгите-игри обикновено проследяват история, която не се чете в последователни страници. Изборите в книгите-игри наподобяват тези в живота, защото всеки избор на читателя може да доведе до различна развръзка, опитност и уроци.

Основната разлика между книги и книги-игри е, че при вторите всеки читател има уникалната възможност  да избира различни „пътища“, по които ще поемат главните герои или да предопределя разгръщането на историята, както се случва в игрите.

Предполага се, че едно от първите издания, което се доближава до понятието „книга-игра“ е романът „Помислете за последствията!“ от Дорис Уебстър и Мери Олдън Хопкинс, който е публикуван в САЩ през 1930 г. и дава възможност за различни стечения на обстоятелствата в книгата, съобразени с предпочитанията на читателя.

През 1941 г. възможността историите да протичат по различен начин е приложена и от Хорхе Луис Борхес, който създава няколко разказа, наподобяващи лабиринт и даващи възможност на всеки един читател сам да предопределя как ще завърши неговата история.

През 90-те години има бум на книгите-игри и в България. „Огнена пустиня“, издадена през 1992 г., е първата книга-игра на български език, чиито автор е Любомир Николов. Следващите му произведения са публикувани под псевдонима Колин Уолъмбъри. „Замъкът на таласъмите“, чийто автор отново е Любомир Николов, бързо се превръща в знаково издание и поставя основите, върху които жанрът изгражда своята популярност през следващите години в България. В страната се издават и много преводни книги-игри и поредици.

Впоследствие се появяват и други български автори, които бързо придобиват популярност със своите псевдоними – Майкъл Майндкрайм, Робърт Блонд, Ейдриън Уейн, Джордж М. Джордж, Върджил Дриймънд и др. Постепенно всеки от тях обособява собствен стил на писане и системи за игра.

През 1994 г. са публикувани пет броя на списание „Мегаигри“, а през 1995 г. започва да излиза списание „Мегаигра“, чийто последен 14-и брой е публикуван през 1998 г. В тях издателите комбинират разкази-игри със статии и конкурси.

Десетилетие след като публикуването на книгите-игри в България e преустановено, през март 2011 г. излиза дебютната книга-игра на Ал Торо. Няколко месеца след това излиза и книга-игра на автора от 90-те Ейдриън Уейн.

През декември 2012 г. излиза първия по рода си сборник с книги-игри, в които са публикувани три книги-игри.
През 2013 година е основано издателство, специализирано в издаването на книги-игри: Сдружение „КНИГИ-ИГРИ“. Учредена е наградата Златна никса, връчвана от общността на книгите-игри на най-добрата книга-игра излязла през предходната година.

Въпреки че 2020-та беше особена година в световен план и хората бяха изправени пред редица предизвикателства, тя беше изключително успешна за жанра на книгите-игри. Доста автори създадоха книги-игри на български език, а други произведения бяха преведени от различни чужди езици.
Ето и някои от по-популярните сред тях:

„Тайната на алрисите“ от  Емануел Керо е обявена за най-добрата книга-игра във Франция за 2011 г., а през 2020 бива издадена и на български език. Целият свят в книгата-игра е обвит от смъртоносна мъгла, а човечеството намира спасение сред планинските върхове, но там трябва да се защитава от стриксите – ужасяващи създания, които обитават мъглата. Наблягайки на развитието на науката и технологиите, хората създават летящи кораби, които да осъществяват връзката между добре защитени градове, а експедициите, целящи разкриването на причината за мъглата, стават все повече и по-начесто. В този свят читателят потегля на експедиция до родния си град – Вермонт. Последната експедиция, изпратена там, за да проучи руините на древна цивилизация, изчезва безследно. Задачата на читателят е не само да я намери, но и да продължи проучването на руините. Освен различни проучвания, в книгата-игра има и сражения, които ще определят живота не само на читателя, но и на неговите спътници. сражаваш, както за своя живот, така и за този на твоите спътници. (Линк към книгата-игра: https://knigi-igri.bg/shop/Тайната-на-алрисите-р275792174 )

През 2020 г. излезе и книга-игра „Асверг. Из хрониките за кан Крум“ с автор Ангалот Енминас. В нея читателят се пренася в едно отминало, но помнещо се и до днес време, а именно  периода на управлението на кан Крум и Първото българско царство. В книгата-игра читателят влиза в ролята на Асверг, измислен персонаж, част от войската на кан Крум. Владетелят може да му поставя задачи, да го изпраща на мисии, а според решенията, които взима читателя, може да участва в създаването на първите писани закони в България или пък да се бие рамо до рамо с едни от най-добрите боици и стратези за представеното време, например в Битката при Върбишки проход. Читателят в тази книга-игра е поставен пред предизвикателствата да взима смели, но добре обмислени решения, а натрупаните знания и умения и възможността да закупува коне, облекло и боеприпаси, могат да му помогнат по пътя на създаването на една велика история. (Линк към книгата-игра: https://historicalgame.bg/ и https://knigi-igri.bg/shop/Асверг-Из-хрониките-на-кан-Крум-p275900226)

“Тервел. Роденият да побеждава“ е още една книга-игра в жанр История, автор на която е Димитър Петров. В нея читателят ще се потопи в отминала епоха, изпълнена с предизвикателства и опасности, но и с героизъм и велики дела. Едновременно с това ще се забавлява, влизайки в „обувките“ на един от най-значимите български владетели. В края на живота на Аспарух трябва да се опази неговото наследство, а това е бреме, което лежи върху плещите на сина му. Дали ще се справи новият владетел Тервел с изпитанията, които го очакват или след смъртта на Аспарух ще настъпи краят на рода Дуло, зависи изцяло от читателя! (Линк към книгата-игра: https://bulgarianhistory.shop/product/tervel-rodeniyat-da-pobezhdava-kniga-igra-/4/283 )

“Невероятните приключения на Кечи и Българ” е хумористична книга-игра на автора и аниматор Неделчо Богданов. В нея читателят ще бъде потопен в незабравимо приключение, изпълнено с премеждия, тайни и забавни случки. Кечи и Българ ще пропътуват през времето, за да създадат най-великия български влог в „YouTube“. Изцяло от читателят зависи дали мисията на героите ще бъде успешна. В книгата-игра има и изключително много илюстрации – над 100! (Линк към книгата-игра: https://knigi-igri.bg/shop/Невероятните-приключения-на-Кечи-и-Българ-p275802455 )

„Нощна смяна“ от Виктория Хенкокс е книга-игра в жанр Ужаси. В нея читателят е медицински работник и дава нощни дежурства в болницата, приемайки посетителите след 9 вечерта. Най-често това са пациенти с огнестрелни рани, счупени крайници или инфекции. Имало е нощи, в които цялата ѝ смяна е била голяма скука и и е прекарвала времето си в гледане на телевизия и очакване телефонът да звънне, с надеждата нещо да се случи. Но НЕЩОТО наистина може да се случи! Ще успее ли тя да оцелее от най-ужасния си кошмар? (Линк към книгата-игра: https://knigi-igri.bg/shop/Нощна-смяна-p275842420 )

Авторите на книги-игри запазват своя устрем и през 2021 година. През първото тримесечие има издадени няколко книги-игри, включително и комикс-игра, а тепърва предстои да разберем и за много нови издания.

Надяваме се скоростта, с която през 2020 година се пишеха, превеждаха и издаваха книги-игри, да се запази или защо не дори да се увеличи.

Чаршията

Десислава Авджиева – инициатор за създаването на книги-игри Българи – споделя пред Христо Димитров – хореограф, режисьор, създател и продуцент на ансамбъл и телевизия „Българе“-  в предаването „Чаршията“ по телевизия „Българе“ – повече за мисията, която стои зад книга-игра „Асверг. Из хрониките за кан Крум“, каква е целта за създаването и как ѝ е хрумнала идеята за книгата-игра.

В кафенето на Бай Сандо

В четвърти епизод на предаването „В кафенето на Бай Сандо“ по Телевизия „БЪЛГАРЕ“,  Десислава Авджиева – създател на идеята за книга-игра „Асверг. Из хрониките за кан Крум“ – взе участие и сподели по-подробно за идеята за създаването на самата книга, мисията на проекта и други любопитни факти.

Участие в предаването 100% Будни по БНТ

На 22-ри януари 2021 г., Десислава Авджиева, която е идейно лице за създаване на книга-игра „Асверг. Из хрониките за кан Крум“, даде кратко интервю пред Никола Лилов за предаването 100% Будни по БНТ.

В него ще разберете как се роди идеята за създаването на книгата-игра, как се играе тази книга, защо трилогията с книги-игри започва точно с кан Крум и каква е основната идея и посланието, което тя носи.